Mogens Pedersøn · Madrigaler

Pedersøn cd

Mogens Pedersøn

Madrigaler
NAXOS 8.224072 · 2005

Musica Ficta

Sopraner: Malene Nordtorp, Elisabeth Holmertz
Alter: Helen Rossil, Rie Koch
Tenorer: John Kjøller, Christian Hauskov
Basser: Hans-Henrik Raaholt
Dirigent: Bo Holten

Producer & teknik: Jesper Jørgensen

Indspillet i Torben Kapel, Humlebæk, 14/11,15/11 2001 og 22/02,23/02,24/02 2002

1. Ecco la Primavera
2. Se nel partir
3. Morirò, cor mio
4. T’amo mia vita
5. O che soave baccio
6. Son vivo e non son vivo
7. Care lagrime mie
8. Se del mio lagrimare
9. Come esser può
10. S’ io rido et scherzo
11. Nell‚ apparir dell‚ amorosa Aurora
12. Tutti presero all’ hora

13. Tra queste verdi fronde
14. Amor, per tua mercè
15. Donna, mentre i’vi miro
16. Non voglio più servire
17. Dimmi, caro ben mio
18. Io non credea già mai
19. Lascia, semplice, lascia
20. Madonn’, Amor ed io
21. Et ella all’hor spiegò

 

Danmarks første store komponist!

Det vægtigste danske bidrag til den europæiske madrigalskat er bemærkelseværdig, og er næsten på niveau med det bedste i Europa. Mogens Pedersøns første madrigalbog fra 1608 er et hovedværk af Danmarks første virkelig betydende komponist, og blev til under hans 5-årige studieophold i Venezia hos tidens mest berømte lærer, Giovanni Gabrieli. Denne “første madrigalbog” blev et bevis på hans store talent, og samlingen udkom hos en kendt italiensk trykker.
Mogens Pedersøn, kaldet “Magno Petreo Dano”, levede fra 1585 til 1623. Han nåede at blive vicekapelmester hos den kunst- og musikelskende kong Christian 4., der foranledigede, at han og andre unge talentfulde komponister blev sendt til den store mester i Venezia. Her blomstrede tidens fornemste musik, og Pedersøn var så heldig, at han fik mulighed for flere ophold i det inspirerende miljø, hvor de bedste komponister i Europa mødtes og udvekslede ideer.
Som kronen på sin uddannelse hos Gabrieli udgav Pedersøn i 1608 sin madrigalbog med 21 sange om kærlighed; både den lykkelige og ulykkelige i sanselige digte. Og hvilken eksamensopgave! Satserne er mættede med billeder og indtryk af al den manieristiske kærlighed-dyrkelse. De er bevægelige, voldsomme, følsomme, og Mogens Pedersøn er allerede i sin ungdom suveræn i stemmeføring og dissonanser, der opløses i de smukkeste klange. En sand perle i dansk musik bliver nu klingende virkelighed fremført af et specialistensemble på området.
Musica Fictas udgivelse af danske madrigaler indgår i ensemblets store satsning på i Danmark at præsentere et heldækkende billede af den profane europæiske emsemble-sang i 1500-tallet: Italienske madrigaler, franske chansons, tyske polyfone lieder, flamske, engelske og ikke mindst danske madrigaler. I 2001 lanceredes koncertserien “Madrigalens Europa” hvor dette repertoirere, for en stor del for allerførste gang, kunne høres i Danmark.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *