Reformationenen 500 år

I Musica Ficta har vi i snart 20 år varetaget den danske sangskat på det højeste professionelle niveau, en sangskat som på mange måder er ganske unik for dansk kultur og som gennem tiden har fungeret som en fælles konstitution af national og åndelig bevidsthed. At skabe kollektiv åndeligt grundlag gennem fællessang er dog ikke kun et dansk fænomen, men er i høj grad en videreførelse af den lutherske salmesang som var en central del af reformationens program, hvor kirkens religiøse monopol skulle decentraliseres og gives tilbage til den enkelte troende.

I 2017 fejrer det professionelle vokalensemble Musica Ficta og dirigenten Bo Holten reformationen 500 års fødselsdag med et stort koncertprojekt, hvor reformationens musik og dens inspirationskilder skildres.

 

Praktisk info
Besætning: 10 sangere & Bo Holten, dirigent og fortæller
Pris pr. koncert: 22.000 DK
Koncerten varer 80 min. uden pause

Koncerten falder i følgende fire dele:

  • Den gregorianske baggrund

Luther var jo som bekendt augustinermunk og derigennem fuldstændig fortrolig med hele den katolske kirkes musiksprog. Her spiller den gregorianske sang en kolossal rolle, og det kan næppe overraske at gregorianske melodier har ligget til grund for mange af de lutherske salmer. Ikke blot at teksterne er blevet oversat fra latin til tysk, men at de gregorianske melodier er blevet støbt om til de lutherske salmemelodier – de berømte melodier vi tilmed alle kender i dag.

 

  • Den katolske polyfoni

Den anden store ting i den katolske kirkes musik er polyfonien, den store tradition der allerede på Luthers tid var en 7-800 år gammel. Luthers favoritkomponist var Josquin des Prez, der kun var kun tre årtier ældre end reformatoren, men Luther spillede efter sigende glimrende både på fløjte og lut, og komponerede ikke blot selv salmer, men skrev tilmed en firstemmig motet. Han var helt hjemme i tidens mest moderne musik, men med dyb respekt for traditionen.

 

  • Den lutheranske tradition

Reformationen kom til at skabe sin egen tradition som blev langt mere dybtgående end Luther nogensinde havde forestillet sig. Fællessangen, salmesangen, kom til at stå i centrum og Luthers professionelle musik-venner, frem for alt Johann Walther, skrev et utal af salmer selv, men harmoniserede også meget dygtigt de af Luther komponerede salmer. I de seneste år er det nemlig kommet frem at Luther ikke blot skrev sine formidable salmetekster selv, men at han i flere tilfælde også komponerede melodierne: dette gælder fx Fra himlen højt, Af dybsens nød, Vor Gud han er så fast en borg og adskillige andre.

 

  • Luthersk salmesang fra Tyskland til Danmark

Den lutherske tradition fik sin egen udformning her i Danmark. Melodierne blev tilpasset de danske oversættelser, og de meget nære kontakter mellem Luther og de danske reformatorer gjorde at reformationen i Skandinavien ikke bare var en forlængelse af den tysker tradition, men blev individuelle udformninger der var tilpasset de lokale forhold i det nordiske univers, helt i tråd med de lutherske idéer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *