Ockeghem
Music at The Danish Court Chapel in the 1540s
Dacapo 8.224077 · 1997
Musica Ficta
Malene Nordtorp, Jolaine Kerley, Anne-Mette Balling – sopraner
Birte Stokkebæk, Ellen-Marie Christensen, Birgitte Stougaard – alter
John Kjøller, Kim Nandfred, Palle Jensen – tenorer
Ole Norup, Hans-Henrik Raaholt, Torben Eskildsen, Anders Holte – basser
Bo Holten, dirigent
Jesper Jørgensen, producer & teknik
Indspillet i Kastelskirken fra den 17-19 januar 1997
Requiem
Missa Prolationum
Intemerata Dei Mater
Den klarhovede mystiker Johannes Ockeghem (ca. 1410 – 6/2 1497) er en nøglefigur i forståelsen af den musikalske udvikling i den tidlige renaissance. Trods sin sparsomme men særdeles udsøgte produktion, blev denne flamsk-franske mester et af musikhistoriens mest indflydelsesrige navne overhovedet. Ikke så meget på grund af sin musik, for den er i mange tilfælde så komplex at udføre, at de fleste som har talt og skrevet om den næppe egentlig har hørt den, men fordi han var lærer for alle de betydeligste navne i den følgende generation: Josquin des Prez, Pierre de la Rue, Brumel og Compere. For disse elever stod Ockeghem som den elskede fader-skikkelse hvis mystiske tilbøjeligheder de gladeligt førte videre og bragte med sig rundt i Europa, omend i enklere og mere overskuelige former.