23/03/24 - kl 16:00
Sankt Johannes Kirke, Blegdamsvej 1A, 2200 København N
Når vi taler om Matthæuspassionen, er det selvfølgelig Bach vi tænker på. Men musikalsk iscenesættelse af Jesu lidelseshistorie går langt tilbage.
I oldkirken sang man passionshistorierne som kun en-stemmig sang. Men i 1500-tallet begyndte man at tonesætte passionerne i flerstemmig klædedragt. Mest dramatisk i den katolske passion, hvor man fastholdt evangelisten og Jesus som enkeltstående roller, og folkemængde og de øvrige personer i de dramatiske, såkaldte turba-kor (turba=folkemængde), næsten som en dramatisk påskeopera, hvor man direkte kunne følge frelserens skæbne afbilledet af en enkelt sanger.
Stærkest blandt disse står Orlandus Lassus’ Matthæuspassion, trykt 1575. Lassus (1532-1594) er også kendt under sit italienske navn, Orlando di Lasso.
Musica Ficta har som de første i Norden fremdraget dette værk som en særlig performance til påsketiden. Der er kontemplative korsatser der vexler med de dramatiske. Jesus synges af en bas-solist (som hos Bach), men evangelisten synges her af en baryton. Værket er tilrettelagt som man kan forestille sig det har lydt i München i 1570’erne under Lassus’ egen ledelse, med tillagte motetter der kommenterer og illustrerer handlingen og tankerne bagved.
Torsten Nielsen synger det store evangelist-parti, bassen Jakob Soelberg synger Jesus, mens de øvrige sangere fra Musica Ficta tager sig af de øvrige roller.
Som det var skik og brug var det forbudt med instrumenter i påsketiden, så hele værket fremføres a cappella.
Dirigent: Bo Holten
Evangelist – Torsten Nielsen, baryton
Jesus – Jakob Soelberg, bas