09/11/23 - kl 19:30
Trinitatis Kirke, Landemærket 2, 1150 København
Mogens Pedersøn (ca. 1583-1623) indtager pladsen som en af de første danskfødte komponister med en karriere i både ind- og udland. I 2023 er det 400 år siden, at Mogens Pedersøn sidste gang satte sig spor ved Christian IVs hof. Jubilæet er en oplagt anledning til at se nærmere på denne interessante skikkelse.
Mogens Pedersøn voksede op i slutningen af 1500-tallet, formodentlig under middelmådige kår, men oplevede en social opstigning til en af de højeste musikalske poster i kongeriget. Og samtidig havde han med sine udlandsophold i Italien og England et internationalt udblik, der også manifesterede sig i hans musik. På den måde står han som en musiker og komponist, der afspejlede renæssancens syn på dannelse og kunst i miljøer, der var præget af europæisk udsyn. På trods af sit lokale ophav kan man altså kalde ham europæer.
Pedersøns måske vigtigste bidrag til den danske kulturarv er en kæmpe samling kirkemusik, som stadig i dag kan høres i den danske folkekirke. Her har han tonesat kendte salmer som Nu bede vi den Helligånd, Et barn er født, og mange flere. Denne samling af salmer, korsvar og tilmed en latinsk messe går under titlen Pratum spirituale (Den åndelige eng) og blev udgivet i København i 1620. Det er denne samling musik, der er centrum for denne koncert, hvor Bo Holten og hans 10 sangere vil give publikum en introduktion til dette hovedværk i dansk musikhistorie.
Værket har lidt under, at det endnu ikke findes i en moderne udgave, men det har Musica Ficta rådet bod på. Med støtte fra Beckett-Fonden kan Musica Ficta og to musikforskere, Bjarke Moe og Harold Thalange, til efteråret præsentere en helt ny nodeudgave med al musikken i moderne notation, og tilmed med oversættelser til moderne dansk af Marita Akhøj Nielsen. Dermed håber ensemblet, at Pedersøns himmelske toner kan få endnu større udbredelse.
Koncerten er en del af Copenhagen Renaissance Music Festival 2023.
Program:
Mogens Pedersøn: Pratum Spirituale
Musica Ficta
Bo Holten