05/09/19 - kl 20:00
Vor Frue Kirke, Gamle Torv 1, 5800 Nyborg
Hvad er den danske sang? Dette spørgsmål har vi i Musica Ficta stillet os selv i nu over 20 år, og efterhånden har vi fået et meget nært og fortroligt forhold til denne særlige genre, som om noget er karakteristisk for dansk musikkultur. Ved denne koncert sætter vi to værker i centrum, som vi mener er de allervigtigste for udformningen af den danske sangs grundmanifest. Weyse og Ingemanns Morgen- og aftensange indeholder tekster og melodier, som de flest danskere kender og kan synge med på. Trods deres udpræget romantiske præg, er melodierne aldeles sangbare og blev da også skrevet, så selv børn kunne synge dem – tilmed i flerstemmig sats. I starten af 1900-tallet skete en der en udvikling i genren, delvist påvirket at et gennemgribende vitalistisk kunstsyn, hvor den kunstfærdige udsmykning af musikken måtte vige tilbage for enkelthed, renhed, styrke og sundhed. Carl Nielsen og Thomas Laub gik sammen om at revitalisere den danske sang, netop med disse begreber for øje. Men intentionerne om en reform af sangskatten var ikke kun tænkt ud fra et æstetisk perspektiv; de danske sange hørte danskerne til og skulle skrives så alle – høj som lav – kunne synge dem. Melodierne skulle være enkle og sangbare; akkompagnementet ligeså: enkelt og uprætentiøst; og teksterne skulle forholde sig direkte til den jævne mands levede liv. Resultatet af Nielsen og Laubs samarbejde blev offentliggjort under titlen En Snes Danske viser, og udkom i to bind i henholdsvis 1915 og 1917. Samlingerne indeholder de måske allermest kendte sange fra traditionen, men også helt ukendte sange af ligeså høj kvalitet. Nu får I uddrag fra både fødslen og genfødslen af Den Danske Sang, og dermed ønsker vi at vise hvilke forskelle der karakteriserer de to perioder. Måske sådan kan vi tilnærme os et svar på, hvad den danske sang egentlig er, og hvordan den lader til at forblive et grundelement i den danske musiks ånd.